måndag, april 09, 2018

American life: NPR

När jag lånar Ironmans bil lyssnar jag ofta på NPR, inte musik på radion. National Public Radio, förkortas NPR, är fristående radio med tonvikt på nyheter.

Man lär sig alltid nåt när man lyssnar på NPR. Forskare som intervjuas. Författare och musiker som berättar som sin skapandeprocess. Politik förstås, mycket politik. Och nyheterssändningar från BBC, alltid bra journalistik. Ny musik, musiknyheter. Genom NPR kan man upptäcka nya artister som inte spelas på andra radiokanaler.

NPR ger människor tid att tala till punkt. Komma till tals. Inte massor med reklam som avbryter, även om det är viss sorts reklam där också. Jag gillar den lugna takten, slipper det hysteriska tempot och tokigheterna på amerikansk morgonradio som jag avskyr som pesten.

Nu har jag ställt in radion i min egen bil på NPR också. Det känns som om jag lär mig nåt när jag lyssnar på NPR. Sånt gillar jag.

4 kommentarer:

Annika sa...

Jag gillar också NPR, på det sättet jag gillar public service överlag. Föredrar ju SR också framför samtliga kommersiella radiokanaler i Sverige.

Unknown sa...

Både NPR och SR har så otroligt mycket bra program! Dessutom är jag allergisk mot radio- och TV-reklam så jag ser/lyssnar aldrig på de kanalerna.
/Sara

eastcoastmom sa...

Jag också! Jag gillar att långsamheten, att det får ta tid, fördjupningen!

eastcoastmom sa...

Helt enig! Gillar att man lyssnar och lär sig, upptäcker!