måndag, december 05, 2016

Expatlife: Hur många ansökningar?

Gissa hur många colleges en av mina kompisar har sökt! sa Sonen häromdan.

Menar du många eller få? undrade jag. Och vem?

Han har några få vänner han faktiskt pratar ansökningar och skolor med, Sonen. Annars är det ju ganska känsligt det där. De vill liksom inte berätta exakt vad de sökt förrän de kommit in, got accepted

Studievägledarna på high school rekommenderade att eleverna skulle söka mellan 6 och 10 olika colleges. Två som är reach, svåra att komma in på men inte helt omöjliga. Två som man har ganska bra chans att komma in på. Och två som är safe schools, skolor där studenten enligt all tillgänglig statistik inte alls borde ha några problem att bli antagen. 

Jag tror att Sonen kommer söka allt som allt högst 10 skolor, troligen färre.

Nåväl. Den där kompisen då. Han har sökt 23 skolor...

Vi räknade lite på det där. Varje ansökan kostar typ 70 dollar. Varje ACT eller SAT kostar också pengar att göra tillgängliga för varje college, tror det är 15 dollar per skola. SAT Subject test kostar också pengar att göra tillgängliga. Förhoppningsvis kunde killen söka alla de där skolorna via Common App, då är det samma stora uppsats till alla. Men så tillkommer alla kortare uppsatser som är unika för varje skola.

Man blir matt bara av tanken. 

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag vet!! Jag vet, blev helt paff när jag hörde hur många skolor ngra av Ks bekanta sökt. Det var ngt liknande som din sons kompis. OCH det var liksom inget särskilt denna person skulle studera. Det kostar ju, alla ansökning. FATTAR det inte. K sökte 13 skolor, men hon hade ju en väldigt speciell inriktning som du vet. Sen hade vi auditions, och de kostade i sin tur lika mkt som ansökningen. Så allt vi gjorde var gånger två.
Tio skolor är max vad man behöver söka, om man ska söka in utan att vara specificerad på en BFA. Ks vägledare rådde till exakt samma som er har gjort. Ja, snart VET ni!! Spännande!! Följer både min kompis dotter nu + min svägerskas äldste son. Nevön ska dock in på musikskola, och då är det samma schema som K hade med auditons och allt det där. Min kompis dotter vet inte vad hon vill bli direkt, hon har sökt 7 skolor, samtliga inom staten (tror jag).

eastcoastmom sa...

Man funderar ju om han inte kan bestämma sig? Kanske han vill maximera och hoppas på bra scholarships, troligen är det så. Det är en kille som är mycket duktig

I ert fall var det ju lite speciellt, då blir det ju en annan grej, hur många skolor man söker och så.