måndag, februari 09, 2015

Expatlife: Min hatkärlek till Snow Days

Det här med Snow Days är ju ett konstigt amerikanskt fenomen som jag haft otroligt svårt att förstå. Att skolor stänger för att det är mycket snö, egentligen för att vägarna är dåligt underhållna. Isiga och snöiga vägar och amerikanska skolbussar är ingen bra kombination.

Men ut och ploga och salta då, vill man bara skrika!

Idag hade vi tredje snödagen från skolan för det här skolåret. Två till finns att ta av. Skoldistriktet har fem stycken att använda, eller inte använda - då slutar skolåret nån dag tidigare i juni istället. Tendensen är att man verkar vilja använda alla dagar.

Eftersom det inte var nån skola idag kunde Sonen följa med till vetrinären med katterna, deras halvårskontroll. Där på mottagningen var vi de första för dagen vid 10.15, flera skulle kommit tidigare men hade alla avbokat pga vädret. "Just the Vikings dared the snow" tyckte vetrinären.

Det där har vi upplevt flera gånger. Har varit och handlat på Trader Joes i nån snöstorm, och vem träffar man på om inte andra svenskar eller våra tyska grannar. Bara europeer som vågar sig ut.

Snow days, vad är det liksom.

(sen kan en sån här dag vara ganska skön, speciellt nu med lite större barn som inte direkt får cabin fever av att vara inomhus en dag, och som kan sysselsätta sig själva)

4 kommentarer:

Annika sa...

Komplicerat till max. Men ngt jag har fått mkt mer förståelse för genom åren.
Ingen kör ju med vinterdäck, det snöar så in i h.vete då det sätter igång. Snösvängen hinner inte med. Stämningsrisk och det ena med det femte.
När jag hade mitt barn hemma såg jag snödagarna som en skänk fr vädergudarna.
Vad jag har svårast för, och som jag aldrig kommer att fatta, är när skolorna här stänger för kyla. Det gjorde det en ggn nu i vinter, och i fjol ett flertal. Hur kallt? -13. -13, solsken och barmark. Nej, det fenomenet kommer jag aldrig att fatta. Men snön, jo den fattar jag numera.
11 dagar har min kommun i snödagar numera. It aint gonna happen this year down here. honey :-)
Do enjoy your snowday!!!

Anne sa...

Klurigt och komplicerat, helt klart. Tar man fel beslut och det blir rejält snökaos så....ja, då är det säkert många huvud som får rulla. Arbetsplatser stänger ju inte direkt (om det inte är riktigt extrema förhållanden) så knepigt där familjer har två heltidsarbetande som plötsligt måste ta en dag ledigt för att kidsens skola har snödag.

eastcoastmom sa...

Här har de inte stängt för kyla, vi har haft -17C nån morgon. Men snön, äh, jag vet inte... LIte ambivalent.

eastcoastmom sa...

Vid extrema snöfall här har det hänt att arbetsplatser stänger också, men för det mesta är snow days bara jobbigt för arbetande föräldrar (om de inte har möjlighet att jobba hemifrån den dan).