torsdag, december 11, 2014

Pocket doors

Pocket doors. Vi har nu skjutdörrar, såna man skjuter in i väggen, mellan köket och tvrummet. Så himla praktiskt! Dörrarna är liksom aldrig ivägen.

Snö. Första snön möttes vi av imorse. Inte mycket och den flög av bilen så fort jag körde iväg, men det var faktiskt halt på vägarna, jag körde innan vägarna var saltade - det blir så när man kör kidsen till skolan 6.50 på morgonen...

School bus. Annars är det nytt sen vi flyttat att barnen faktiskt tagit skolbussen de flesta dagarna på morgonen. Tycker det är bra social träning att åka skolbussen, se olika studenter de annars inte träffar.  Sonen har förresten en av sina bästa vänner på bussen, W som bor bara ett kvarter härifrån.

Ordspråk. Jag gillar ordspråk, min mormor hade alltid ett som passade, min mamma också. Nu använder jag dem och vill så gärna att barnen förstår de svenska ordspråken. De ser ofta ut som frågetecken, så jag försöker översätta till engelska. Har kommit fram till att ordspråk är det man lär sig sist när man kan ett språk, och jag skulle vilja lära mig fler amerikanska ordspråk. Ordspråk är så sanna.

Winter cheer. Dotterns vintersäsong för cheer har börjat, det är cheerleading för basketboll. Hon är superglad. Jag är lite nervös eftersom deras tränare är gravid och har sitt datum satt till första dagarna i mars, basketsäsongen pågår till mitten av mars!

4 kommentarer:

Annika sa...

5:50!!! Men gud!! Vilken tid börjar de? Trodde K började tidigt på HS då hon började 7:20. Men när börjar ni??? Låter som ren och skär tortyr. Verklig svinotta.
Skjutdörrar är smarta, smarta!!!
Gillar också ordspråk. Brukar roa mig med att översätta de svenska till engelska, haha!!

eastcoastmom sa...

Måste vart trött för det ska ju vara 6.50 på morgonen, såklart. My bad.

Gabriella Kruger sa...

Vilka är dina favvo ordspråk? Dålig på ordspråk men dom finns nog där. Måste introducera några till dottern! Det är NU det svåra börjar när det gäller att hålla fast vid svenskan. Hon är 9 år och har bott 5 år i Sydafrika!

Marina sa...

Så har jag lärt mig något nytt igen, "pocket doors" var ett nytt ord att lägga till samlingen (undrar om det funkar med "fickdörrar"...) sådana dörrar har jag nog inte sett sedan de som fanns hos mina morföräldrar, men som du säger, så praktiska.