måndag, mars 24, 2014

Expat life: Det finns bara möjligheter

Ibland förvånas jag över hur människor tänker och resonerar när det blir fråga om att flytta utomlands, eller flytta vidare när man redan bor utomlands. Alla har såklart sina egna skäl för hur de tänker och handlar, men att bara kunna tänka sig att bo på platser som New York och London, typ, det begränsar ju en del.

En gång i tiden var jag också där.

Vi hade pratat om att ta chansen och flytta utomlands så snart vi fick chansen, vi visste att det kunde bli möjligt via Ironman/Makens jobb. Så kom erbjudandet om att jobba i Sao Paulo, Brasilien, men jag sa no way! Det hade man ju hört att det var smutsigt, farligt och stort och dessutom skulle vi vara tvugna att lära oss ett nytt språk. Ja och så var det riktigt farligt också, det kan man gärna påpeka flera gånger.

Vi hade aldrig varit i Brasilien. Ironman hade backpackat i Argentina, Chile och Peru, och trodde det kunde bli bra i Sao Paulo. Men jag tvekade. Mycket.

Så reste vi dit och besökte vänner som bodde där sedan flera år och såg att de stortrivdes. Och jag började vekna. För de expats vi träffade under den där resan var positiva och brassarna var välkomnande.

Det blev fem fantastiska år i Sao Paulo. Jag är så otroligt glad att jag vågade och att vi fick möjligheten att upptäcka fantastiska Brasilien.

13 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

100% det finns bara möjligheter! Det brukar jag också säga till dom som frågar mig om dom "vågar" flytta till Sydafrika. Jag säger GÖR DET! Sverige, eller var dom nu flyttar i från, finns ju kvar i värsta fall!

Madeleine i USA sa...

Underbart att ta steget ut i världen och som de flesta skriver, så finns Sverige kvar. Efter snart tre månader i USA, har jag ännu inte riktigt hittat mig själv än, men jag hoppas att tiden löser det mesta. Kram!

Miss Marie sa...

Håller med! Finns bara möjligheter! Man får kasta sig ut ibland! :)

Desiree sa...

Jag är övertygad om att man måste vara lite äventyrligt lagd för att våga att ta steget. Jag tror att många önskar och vill men vågar inte eller är för bekväma av sig. Jag är så innerligt glad för det livet jag och jag och C lever. Evigt tacksam över de platser jag har fått lära känna genom att bo där och de människor jag lärt känna samt de vänner man fått. Äventyr utomlands berikar på så många sätt. Ångrar inte en sekund att vi vågat ta steget mer än en gång. Skulle absolut inte tveka till fler nya äventyr framöver heller.

Pia sa...

Det ar en sadan fantastisk erfarenhet och jag ar glad att vi vagade ta steget. Precis som familjen Kruger kommenterade sa finns ju Sverige alltid kvar. Jag ser hur mycket jag utvecklats som manniska, barnen och hela familjen!! Var forsta flytt var tidsbegransad sa det kandes inte sa "farligt" eftersom vi anda skulle aka hem igen men sedan fick man blodad tand och da var beslutet inte alls svart!

Anonym sa...

Vi är också supernöjda med vårt beslut att prova på att bo i ett nytt land. Nu är ju inte USA så kontroversiellt precis, men även om skillnaderna inte är enorma, så har vi fått lära känna en ny kultur och fått lite distans till Sverige. Hade nog tänkt annorlunda om man levde på Karl-Oskar och Kristinas tid, men nu är ju Sverige bara en flygbiljett bort om det skulle visat sig vara riktigt illa.

Annika sa...

Förstår det!! Era år i Brasilien verkar ha varit så bra.
Jag är också glad att jag for till DC den ggn för länge sen. Trodde väl aldrig jag skulle bli kvar!
Men det tar tid att landa, jag brukar säga tre år! Precis, Sverige ligger en flygresa bort. OCH ja, det är mkt nyttigt med perspektiv.

eastcoastmom sa...

Klart man ska våga!

eastcoastmom sa...

Sverige fanns kvar sist jag kollade också!

eastcoastmom sa...

Amerikat är ju ganska enkelt att flytta till, men det är ändå mer annorlunda än många inser...

eastcoastmom sa...

Jag brukar säga att Sao Paulo var a good five year city. Madrid och Prag funkade i 2.5 år vardera.

Marina sa...

Visst är det en fantastisk möjlighet och jag har inte ångrat en dag att vi tog den! Det är ju liksom enklare att ångra sig åt andra hållet och flytta hem om det skulle vara så...

Anonym sa...

Åh, håller med dig till 100%! Om jag får möjligheten så skulle jag också vilja flytta utomlands (igen) till spännande ställen :) Finns så mycket att se och göra! Sedan är det nog lite krångligare för mig än de flesta eftersom jag måste ha tillgång till mycket mediciner och hjälpmedel men det ska nog gå ändå!