onsdag, februari 05, 2014

Amerikanskt: Snow Days

Snow Days är ett amerikanskt fenomen som jag haft otroligt svårt att vänja mig vid. Att förlika mig med. Men nu efter bortåt tio år har jag accepterat och tagit det till mig. Nästan i alla fall.

Skolorna är alltså stängda när det är Snow Days och det är för att det är "unsafe to travel". De flesta barn åker skolbuss och det är inte säkert att köra bussarna, utan vinterdäck. Vägarna plogas och saltas inte alls lika bra och snabbt som i Sverige, eller i klimat där det snöar hela vintern. De stater som har mer snö är mera beredda på snön, bilarna har snödäck, bilisterna vet hur man kör i snö osv. Söderut stängs skolorna för bara nån enstaka cm snö.

Ibland kan skolan öppna två timmar senare eller stänga tidigare pga av snöoväder också.

De här snödagarna finns inräknade i skolåret från start och i vårt skoldistrikt har man numera fem Storm Days - för det kan ju storma rejält också och vara strömlöst i dagar i sträck. Om inga snödagar/stormdagar används slutar skolan fem dagar tidigare. Om det blir fler än fem stormdagar förkortas vårlovet.

Tycker det finns en tendens att skolorna gärna VILL använda sina snödagar. De flesta verkar tycka att det är ganska skönt att plötsligt få en dag ledigt. Insnöade. Kontor stänger. Mindre affärer håller stängt. De som kan jobbar hemifrån, som Ironman idag.

Jo jag är ok med de här snödagarna när det är väder som det varit de sista gångerna: massor med snö och uselt vägunderhåll. Beslutet om skolorna ska stängas tycker jag ska tas så sent som möjligt för att se om väderleksrapporten verkligen stämmer. (men i måndags fick vi det automatiska telefonsamtalet väl sent, då måste de flesta lärare på high school redan varit påväg till skolan)

Sen kan jag ge meterologerna här en eloge för att vara korrekta på klockslaget för hur vädret ska bli. De har ganska sällan fel.

Här fortsätter vi vår snödag idag, onsdag. Det snöade massor inatt och sen övergick det i snöregn och isregn. Nä idag håller jag mig inomhus. Känns helt ok.


5 kommentarer:

Annika sa...

Snödagar är komplext.
OCH jag har rätt mkt förståelse för dem numera, faktiskt.
Tycker det är vidrigt att köra med sommardäck på is och snö, är rädd hela tiden.
OCh jag har själv suttit i skolbacken i bilen medan bilar sladdat ner i motsatt körriktning. Skolbussarna har inte heller vinterdäck.
Jag har skitsvårt dock när skolorna stänger för kyla, som de gjort här i NoVA ett par ggr denna vinter. DET retar mig som FAN!!
PÅ med kläder, lager på lager. I skolorna är det varmt, och de går ju inte ut på rast iaf.
Snö, ok, stäng för den då den kommer i ansenlig mängd, men inte för KYLA!!
Vi har tre snödagar per läsår. Alla brända med råge.
Meteorologerna i detta land är outstanding. Helt otroligt vad de kan pricka rätt!!
2 h delay gillar jag :-)
Alltid.
Idag skola som vanligt. Skönt.

Martina sa...

Här har vi inga snowdays inplanerade. Det händer ju inte sa ofta. Men när det väl händer att vi far snö, jag da blir det KAOS och da stänger oftast skolorna tidigare.
Kramar

Anonym sa...

Tror inte att det är ett amerikansk fenomen, är lika vanligt här i England och jag tycker att det är så löjligt så ;) Någon jag jobbade med trodde att vi satt inne hela vintern i Sverige ;)

eastcoastmom sa...

Annika: Det var tre snow days förut, men nu är det fem, bra. Stänga för kyla har jag inte varit med om här, men barnen får inte gå ut på rasten om det är kallt.

Martina: Gillar inte snökaos, håller mig gärna inonhus istället.

Morningtear: Visst är det fånigt, men man får ta seden dit man kommer...

Familjeniguildford sa...

Åh, jag har nog blivit lite engelsk. Tyckte första vintern att det var jättekonstig, och har nu på år fyra sett fram emot lite hemmadagar pga snö. Det blir så entusiastisk stämning hemma när det plötsligt blir stängt i skolan och man måste sitta hemma och dricka varm choklad.