måndag, oktober 14, 2013

Expatlife: The Mothership

Just det. The Mothership. Eller IKEA som det stora varuhuset egentligen heter.

Jag tror att alla utlandssvenskar har en speciell känsla för IKEA. Många tycker att det är toppen att ha ett IKEA inte för långt bort. I Brasilien fanns inget IKEA, det var trist tyckte vi. Visserligen fanns Tok&Stok, ett brasilianskt möbelvaruhus med lite ikeavibbar, men det var ju inte the real thing.

Sen har jag skojat om att vi flyttar inte till ett land där det inte finns IKEA. Och hittills har vi lyckats med det.

Även om man inte gillar allt på det stora varuhuset är det ändå nåt speciellt att besöka ett av varuhusen. Så många igenkännanden. Möbler och saker som känns svenska. Skandinaviska namn.

Och köttbullarna i serveringen kan man alltid muta barnen med.

Men många utlandssvenskar blev oerhört besvikna när IKEA slutade sälja produkter från andra tillverkare i sin matbutik. Nu finns i princip bara varuhusets egna kex, ost och vad det nu är. Gillar inte alls. Jag har i princip slutat handla mat där. Vilket betyder att turerna till IKEA också blivit färre.

The Mothership har tappat en del av sin dragningskraft.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Ja gudars så glad jag blev första gången då vi åkte till IKEA i Atlanta efter att vi flyttat till Alabama. Det var lite som att komma hem då man såg det blågula varuhuset. Tycker det är supertrist att IKEA beslutat sig för att bara sälja sitt eget märke i mataffären. De måste tappat otroligt mycket eknomiskt på detta kan man tycka. Men jag är ändå tacksam över att det finns mycket där som man inte hittar på andra ställen. Det hade inte blivit någon kräftskiva i år om vi inte haft IKEA. Dessutom har de bra grejer till bra pris även om det inte är så spännade saker.
Kram!

eastcoastmom sa...

Kräftorna har vi inte provat!

Annika sa...

VISST har resorna till IKEA blivit färre.
Deras matavdelning är numera en pust mot vad det en ggn var.
Trist mat. Hoppas de börjat ta in märkesvaror igen.
Men, visst är jag glad o tacksam över att ha två IKEOR att välja på här.
Älskar dem för mkt, som deras ljus, påslakan och möbler.
Trots usel mat skulle det kännas tomt och trist utan Moderskeppet. SÅ jag är glad att jag har dem i närheten.
Karolina har det aldrig gått att muta med köttisar, hon gillar dem INTE.
Fast jag tycker det är riktigt goda.
På lördag är det jag som kommer att äta IKEA-kräftor på vår årliga skiva.

Anonym sa...

Jag var på Ikea betydligt oftare när de hade "riktig" mat och inte bara sitt eget märke. Vem åker till Ikea för att köpa Ikeas egen pizza? Tacka vet jag sirap och pärlsocker! När de hade bra mat åkte jag dit ofta och kom alltid hem med bilen full av ljus, servetter, lakan och jag vet inte allt, nu får de sälja sånt till andra istället, för det är inte värt att åka dit. :( Håller dock med om att kräftorna är bra!

Tahira Faye - Mind your head sa...

Jag tycker också att det är trist. Men vissa saker tycker jag inte behöver vara ett visst märke, som kanelbullar, pepparkakor, lussekatter, glögg (Ikeas saffransglögg tycker jag är godare än de flesta andra), ost, hjortronsylt, knäckebröd osv.

Vi har inte bil så vi åker inte till Ikea så ofta, men när vi väl gör det har vi alltid två Ikea-kassar fulla av bara mat. :D

Hanna sa...

Jag saknar verkligen ett IKEA här! Och nej, Tok&Stok är inte alls detsamma, och dessutom är det dyrt. Nästa utlandsflytt får vi nog ta med IKEA-faktorn i beräkningarna... ;)

eastcoastmom sa...

Annika: Att ha nära till IKEA är alltid bra!

Familjen L: Tror IKEA har gjort ett stort misstag vad gäller maten...

Tahira: Ja bil är bra när man ska till IKEA!

Hanna: Förstår att du saknar det, hoppas ni får närmre nästa flytt!

Familjeniguildford sa...

Roligt hur varmt om hjärtat Ikea är för oss :) Sökte i min egen blogg på "Ikea" och mer än en gång har jag skrivit om det....
Även om det tar lång tid för oss att köra dit, så är jag glad att den finns - När Sverigelängan blir för stor...

CompoBeach sa...

Kalles Kaviar är tillbaka i "vårt" IKEA!