torsdag, oktober 17, 2013

De gillar inte idrottsdagar

Barnen ogillar idrottsdagar. Det hela går alltid ut på att tävla, oftast springa olika sträckor. Jag kan ju tycka att på ett sätt borde det vara ganska skönt med idrottsdag, eller halvdag idrott, för det blir ju färre lektioner. Men båda barnen säger att det tråkiga är att de alltid är bland de som kommer sist. Av den enkla anledningen att massor med barn inte kommer till skolan den här dagen, alltså alla de som verkligen springer mest långsamt är hemma. Så våra kids som kanske borde hamna nånstans i mitten av alla löpare, de kommer bland de sista. Men jag är den elaka mamman och tvingade dem till skolan. Bara för att.

Skola och träning. Sen kan jag bli så less på gymnastiklärarna - som är spanska, alla andra lärare är britter! - på den här skolan eftersom allt är en tävling. All fysisk aktivitet är en tävling. Jag trodde att dagens skola hade kommit längre. Att det viktiga är att få barn att känna glädje över att bara röra på sig. Så upplevde barnen att det var i den amerikanska skolan, allt i gympan var inte en tävling. Det var kul, mera avslappnat, de rörde på sig.

Avbrutet springpass. Idag fick jag plötsligt ont i ena vaden när jag sprang på gymets löpband. Jag hade 15 min kvar men jag kunde bara inte fortsätta, knappt gå heller. Som om jag hade lite kramp i vaden. Stel liksom. Nu har jag stretchat ordentligt och kommer ta det lugnt resten av dagen. Imorgon hoppas jag fixa spinning. Håll tummarna. Om jag inte kan träna som vanligt blir jag en ganska gnällig person.

4 kommentarer:

Annika sa...

Gympa på skolan alltså.
Den gillade jag INTE på min tid.
Idrottsdagar kunde vara roliga, om man fick VÄLJA vad man skulle göra. Inte annars.
FY tusan vad jobbigt att allt är så tävlingsinriktat.
Hoppas din vad blir bättre. Men spinning låter som ett rätt bra pass för dålig vad.
Håller tummarna.

Martina sa...

Ja här är ju allt ocksa pa sätt och vis tävling eftersom precis allt betygsätts.
Hoppas du inte har ont i morgon längre. Jag ska, äntligen, sakta men säkert börja träna lite försiktigt igen.
Kramar

Desiree sa...

Så himla trist att träningen ses som en tävling i skolan. Träning ska ju vara kul. Är det någon man tävlar mot så ska det ju eventuellt vara sig själv. Förstår att dina kids tycker att det blir trist med sportdagar om de bara får dem att känna sig dåliga och komma sist.

Aj då vad gäller din vad. Helt rätt att sluta och vila. Håller tummarna för att du kan köra spinningen imorgon. Jag blir också tjurig och rastlös om jag inte får min vanliga träningsdos. Fick kramp i vaden så jag nästan skrek rakt ut i natt. Sträckte på benet och så blev det grym kramp i vaden. Men det händer ibland. Varar inte mer än någon minut men gud så ont det kan göra.
Kram!

Marina sa...

Det är så tråkigt att det ska behöva vara så! Alla ska kunna tycka det är kul med idrott och träning, även de som inte är bra på det eftersom man kan göra så mycket mer med det än att tävla!