måndag, september 02, 2013

Expatlife: Vem är Saade?

Det är inte enkelt att ha koll på vad som händer i Sverige när man inte bor där. Nya svenska ord och fenomen.

Som fredagsmys. Eric Saade. Banan-nånting. Eller mellis, ett tag trodde jag att jag hade koll på vad det var - mellanmål - men nu när svenskar kallar Melodifestivalen för mello (eller säger de mellis?) blir jag förvirrad igen.

And the list goes on.

Betänk då att jag nästan varje dag kollar de största svenska dagstidingarna online, så viss koll har jag faktiskt. Men det är ju bara på håll, bara på ytan jag vet en del. Det har hänt massor i Sverige under de 17 år vi bott utomlands och det har såklart lämnat ett stort hål i mina svenska nutidskunskaper.

Och Ironman, sen. Honom ska vi inte tala om. Han har totalt loggat ur. Läser aldrig svenska nyheter. Vet verkligen ingenting. Men politik och ekonomi i det land han bor i det kan han.

Barnen... ja de har ju aldrig ens bott i Sverige.

Jag märker att det är frustrerande för människor i Sverige ibland, att jag inte förstår, inte vet vad de talar om. Kanske tycker de att man gör sig lustig eller raljerar när jag uppriktigt inte vet vad nutida svenska fenomen, händelser och personer handlar om, eller är.

Nä det är inte så enkelt att hänga med alla gånger.

8 kommentarer:

Desiree sa...

Ja man tappar helt klart sådant där. Jag visste inte heller att melodifestivalen kallades för mellis eller mello. Jag läser också dagstidningar varje dag men inte Aftonbladet och får då inte det där skvaller pressen med nya idoler och tv program och andra såpa stjärnor som dyker upp.

eastcoastmom sa...

Desiree: Det där med Melodifestivalen är ju megaenormt i Sverige. Viktiga grejer!

Gabriella Kruger sa...

Haha! Ja lite borta är man allt. Men det har helt klart blivit mycket bättre med tiden. När jag var i tonåren bodde jag i Saudi Arabien med mina föräldrar. Då fanns varken mail, internet eller ens fax. Sen flyttade mina päron ner en sväng till när jag var vuxen och då fanns det fax. Vilket lyft! I mitten på 90-talet bodde jag i Polen och då far det fax som gällde och till viss del mail men vi kunde se TV4 vilket var bra. NU bor jag i Sydafrika sedan snart 4 år tillbaka och nu är man inte alls lika borta. Facebook, mail, bloggar, Skype och så har vi SVT World. Helt klart bättre än "förr"!
Men det är ju inte som att bo i Sverige, det är det inte!

Desiree sa...

Hi hi jag har förstått att mellon är superviktig men själv tycker jag att den har blivit too much. Den har blivit för stor och för utdragen. Under de två åren vi bodde i Sverige ides jag inte ens kolla på den. Ytterligare en av de där små sakerna och detaljerna som gjorde att man kände att man inte passade in i den svenska livstilen. Folk blev nästintill chockade då man sa att man inte kollade på melodifestivalen :-)

Hanna sa...

Oh, vad jag känner igen mig! När jag kom hit (till Sverige alltså) pratades det plötsligt om "Hudikgänget" som jag helt hade missat. Tycker också att jag hänger med rätt bra i nyhetsflödet, men man missar massor när man inte är med på snacket i fikarummet...

Anne sa...

Precis som du följer jag med svenska tidningar och en del annat (försöker se en del svensk tv och film om tid finns osv), tycker nog jag har koll. Men...som du säger bra, det är ju en koll på håll och visst missar man mycket och det blir luckor.
Förutom de här grejerna vad som gäller, nutidskunskaperna osv så tycker jag det är andra saker som också blir uppenbara då man kommer hem och hamnar i diskussioner. Ofta som jag tycker så otroligt annorlunda och olika. Handlar diskussionen om nåt upprörande som hänt, nån snackis som varit i media just då så tycker majoriteten A medan jag helt tycker B. Jag resonerar, tänker och har fått en annan värdegrund på nåt sätt.

I olika sammanhang, när man åker "hem" och träffar folk, det blir man på olika sätt och i olika sammangang så tydligt hur man förändrats i grunden och inte ens "ser" vissa saker mer. Det kan handla om diskussioner som rör skola, barn, livsval med mera och man märker man resonerar så väldigt annorlunda sätt, tvärtemot vad de flesta gör hur och "osvensk" man blivit på olika sätt. Den här insikten, att inte längre helt självklart passa in, kunna och röra mig obehindrat i den kultur, land, språk och liv jag levde i 30 år före vår utlandsflytt, det tycker jag kan vara lite jobbigt faktiskt.




Martina sa...

Känner precis igen mig i det där.
Man tror att man hänger med och har koll, men när man sen är i Sverige och umgas med "riktiga" svenskar sa inser man att det är mycket man inte vet, förstar och har koll pa längre.
Och da känner man sig ännu mer i ingenmansland.
Kramar

eastcoastmom sa...

vad kul att så många känner igen sig!!!