måndag, september 09, 2013

Expatlife: Skoluniform

Egentligen har inte skoluniformer något med att vara expat att göra. Men för oss var det nytt när vi flyttade hit, barnen har förut gått på internationell privatskola i Tjeckien och kommunal skola i USA, utan uniform.



Här i Madrid är det ganska vanligt att privatskolorna har skoluniform. Inför skolstart fylls affärerna av grå byxor, grå kjolar och vita skjortor. Och svarta skor såklart. Det är den enkla delen av uniformen, det man kan köpa lite varstans, sen är det skoltröja med broderat skolmärke, kavaj och ofta slips för killarna. Vissa skolor har andra färger på byxorna och kanske rutig kjol. Just nu har barnen sommaruniform, vilket egentligen bara betyder att de istället för skjorta har en vit tenniströja istället. Vi har köpt det mesta av barnens skjortor, byxor, kjolar och skor i USA, där finns jättebra utbud av skoluniformer. Som GAP, Lands End, Zappos och French Toast.

Första veckorna här tyckte barnen det var urtråkigt och löjligt med skoluniform. Blä! liksom. Sonen lärde sig knyta slips och blev betydligt bättre på det än jag. Men kul var det inte. Alls.

Så fort de kom hem bytte de om till andra kläder. Lediga kläder.

Efter några månader ändrades det. Antar att de upptäckte att det faktiskt var ganska praktiskt att alltid veta vad de ska ta på sig på morgonen. (fast Sonen gillar inte långbyxor när det är 30 grC, stackarn)

Och jag tokgillar uniform. Ett stressmoment mindre på mornarna.

Inbillar mig att det blir billigare med uniform, barnen behöver inte lika många kläder i garderoben. Inget snack om olika märkeskläder. Alla ser ungefär likadana ut.

Toppen.

11 kommentarer:

Anne sa...

Kul höra dina tankar kring det här! Ja, jag tror fördelarna är precis de du säger.
Förresten, en annan sak om skolan. Jag vet ju att de går i skola som följer det brittiska skolsystemet. Är all personal britter också eller kanske lokalbor som varit mycket i England? All engelska som talas av lärarna, är det brittiskt engelska och uttal? Ja, är lärare och personal från UK så förstår jag ju att de pratar brittisk engelska men jag tänker att om det finns en blandning av kanske även amerikanska lärare eller för all del utomeurpoeiska så kan det ju se annorlunda ut.
Hur ser det ut bland elevelerna, är det en vidd spridning från många olika länder eller hur är fördelningen?
Har dina barn fortfarande ett amerikanskt uttal eller har det fått en släng av brittiskt uttal?
Oj, hjälp, du inser jag det blev en massa frågor. Sorry!
Tycker det är intressant bara.
Hehe, kanske inspiration för ett eget inlägg :)

Gabriella Kruger sa...

Haha! Känner igen och håller med! Här är det också skoluniform som gäller. För båda barnen. Stora killen går i amerikansk internationell skola och dom har en väldigt "snäll" uniform med mörkblå pikétröja och kaki färgade shorts eller långbyxor. Skor ska vara hyfsat neutrala men annars inga krav. Lilltjejen går i statlig sydafrikansk skola och det är betydligt striktare men även det helt ok. Vit pikétröja, rödrutig kjol, svarta strumpbyxor på vintern och vita sockor på sommaren (killar i grå shorts eller långbyxor och grå knästrumpor) och så svarta uniformsskor. Håret MÅSTE vara uppsatt och då med enbart vit, svart eller röd snodd eller hårband. Nagellack och smink är helt förbjudet.

Sonen tyckte det var skit i början, precis som dina barn, men nu tycker han det är kanon. Dottern tror att det måste vara så när man går i skolan. Hon har aldrig gått i skolan utan uniform.

Mamman och pappan tycker det är kanon! som sagt var, inget tjafs och man slipper tjatet om märkeskläder. 17-åringen bryr sig inte alls om märkeskläder längre men när vi bodde i Sverige så var det bara det som gällde.

Desiree sa...

Jag tycker det verkar väldigt praktiskt med skoluniform både för kidsen och för föräldrarna. Alla har lika, det blir inget tjafs och man vet alltid vad man ska sätta på sig. Jag tycker dessutom att de båda är riktigt snygga i sina uniformer.
När jag gick på Amerikanska skolan i Nicaragua så hade vi skoluniform. Blå byxor eller kjol för tjejer och vit skjorta/blus med skolans emblem på. Tyckte kanske inte att det var så spännande i början men tyckte till slut att det var ganska praktiskt. Bytte alltid om så fort man kom hem.
Kram!

eastcoastmom sa...

Anne: Många frågor, men ja, alla lärare är brittiska och talar brittisk engelska (nån är från Skottland, mycket trevlig och kul dialekt!). Får ta och skriva om skolan igen tror jag...

Familjen Kruger: Så det går att omvända barn vad göller skoluniform! Vi gillar också! Fast på barnens skola är den ganska strikt, killarna ska ha typ loafers t ex, och slips som sagt.

Desiree: Det är ju just att det är så enkelt, att ingen behöver fundera!

Tahira Faye sa...

Gud, på Spikes skola här i London kan man ENDAST köpa uniformen på Harrods. En väldigt speciell beige pikétroja med vinröda kanter, vinröda shorts eller äppelknyckarbyxor (sommar/vinter), en grå väst med vinröd kant, en randig kravatt i skolfärgerna och till och med speciella beige sockor med vinröd kant... Och så jackor och väskor man bara kan köpa från skolan, liksom den speciella mössan och vantarna. Det enda man kan köpa "överallt" är skorna. Så länge de är bruna i läder, inte mocka, inte har skaft och knäpps med spänne eller knyt...

Men jag älskar det ändå, SÅ skönt om morgnarna. Och han vet ju inget annat, här har både privata och statliga skolor uniform, och jag inbillar mig att det är en lite bidragande faktor till han och hans kompisars respektfulla syn på skolan :)

Anonym sa...

Jag önskar att vi också hade skoluniform! Då hade jag sluppit många klädkriser med min åttaåriga tonåring... Och tioåringen hade nog varit nöjd med att slippa mitt tjat om att man måste byta kläder ibland, för då kunde han bara ta en ren likadan tröja.

Anonym sa...

Intressant att uniformen egentligen är till för att "alla ska vara lika" och ingen ska ha finare kläder än den andra. Men sen utanför skolan blir uniformen en statussymbol, de rika barnen bär uniform. Åtminstone i Madrid har ju många barn på sig uniformen efter skolan också, i snabbköpet, eller t.o.m. i lekparken.

eastcoastmom sa...

Tahira Faye: Det är ju det man inte gillar med uniform, när den är så speciell att man bara kan köpa den på ett enda ställe!

Familjen Lalloo: Det tog ett tag, men nu gillar vi uniformen!

Anonym: På ett sätt är det säkert en statussymbol, men jag märker också att när barnen - i varje fall våra - väl vant sig vid uniformen så byter de inte längre om direkt de kommer hem från skolan, de är bekväma i sina kläder helt enkelt.

Tahira Faye sa...

Anonym - Vår 7,5-åring byter aldrig om efter skolan. Inte för att det är "status" med uniform, men för att han tycker det är störigt med ett extra ombyte. Dessutom går vi ofta till parken / affären / cafet direkt efter skolan, utan att gå hemom (man hinner ju inte annars när de slutar vid fyra :o)

mammas machete sa...

Spännande att läsa om! Själv har jag inte så positiva erfarenheter, kanske pga vi bor på landet. Vita uniformsskjortor, stickiga yllekjolar och svarta skor med vita strumpor är inte särskilt lätt att leka i på den dammvarma colombianska landsbygden. Dessutom är det så många andra förlegade regler som kretsar kring uniformskravet - tjejer måste ha långt hår, killar måste ha kort hår, inget nagellack, inget färgglatt hårband osv. Det är sorligt när barnen får förmaningar för att uttrycker sin personlighet. Jag håller dock med att det är skönt att köpa mindre kläder och slippa välja på morgonen. Och visst kan det vara bra att alla ser likadana ut och inte behöver hamna i fack pga klädsel. Tyvärr gäller det ju bara när familjer ha råd att uppdatera skoluniformsgarderoben ofta. Har sett alltför många fattiga barn här som blir hemskickade från skolan för att de har trasiga skor. Tyvärr! Allt fint! /Julia

Anette Ryan sa...

Halloj!
Jag kan bara instämma med att det är toppen med uniform. Mina tjejer som är födda här i Australien vet inget annat. Har massor med kläddiskussioner när det inte är skola och då är de bara 5.5 år och 7år så jag skulle kunna gissa hur det skulle vara om skolan var uniformsfri :-)
Min äldsta hade något "klagomål" under sina första veckor i skolan i Grade Prep men då sa jag bara att om du inte gillar si och så med uniformen ja då får du gå och prata med rektorn om det för jag har inget att säga till om uniformen.
Sedan har hon aldrig sagt något mer om uniformen.
Kram Anette