måndag, september 23, 2013

Expat life: Annorlunda jul



Jag vet att det kan kännas kämpigt för många att fira julafton som expat. Det kan vara ensamt. Man längtar till Sverige. Julskinka och Janssons och allt det där.

Under åren vi bodde i USA skapade vi våra egna jultraditioner med nya vänner där. Det var människor från Sverige, Finland, Tyskland, Tjeckien och USA som inte heller hade sin närmsta familj i närheten. Vi blandade traditioner från våra hemländer och slängde in några nyskapade. Som att vi äter ostron - Oysters Rockefeller, supergott! - och skålar i champagne. Och vi delade upp matlagningen så inte en familj gjorde allt.

Tomten kom till de svenska barnen. Tills han blev avslöjad som vår svenska granne.

Den här jultraditionen har vi fortsatt med och rest hem till Connecticut för att kunna fira jul på vårt vis, med våra vänner.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att man inte ska vara rädd för att skapa något nytt, långt bort från Sverige. Det behöver inte vara en exakt kopia av ett svenskt julbord för att bli bra. Och att det nya kan bli minst lika bra som de minnen man har av sina barndomsjular.

För våra barn är det såhär man firar jul. Det kommer vara deras barndomsjul och med det har de fantastiska minnen.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Absolut! Så sant. Vi firade två jular hemma i Sverige då vi bodde i USA och två jular på olika sätt då vi stannade i Alabama. I år kommer vi stanna i Schweiz och fira på egen hand. Jag tror nog att det kommer kunna bli en riktigt bra jul. Man får chansen att hitta och skapa sina egna traditioner som du säger. Låter inte dumt alls med er ostron och champagne tradition.

Mollychick sa...

Låter hur gott och trevligt som helst! Samma här, vi äter numera krabba, Caesar sallad och ribs! Så gott!

Charlie sa ... sa...

Så fint! Tycker om att skapa nytt, blanda, vara öppen för nya varianter.

Freedomtravel sa...

Alla traditioner är ju fina! Oavsett om man skapar dem själv. Och det där låter ju som supertrevliga traditioner!

Cari sa...

Det svåra, tänker jag, är att inte fira med sina föräldrar och andra nära släktingar.
Vi bor i Stockholm och har släkten nära men vi har även firat jul utomlands på semester. Men då har vi firat jul innan, hemma, med gamla mamma.
Knepigt det här hur man gör.

Martina sa...

Jag älskar verkligen mitt liv i Frankrike, men just jularna är ett känsligt kapitel. Det är da som jag längtar som mest efter Sverige.
Men jag har haft turen att under alla dessa ar kunnat fira varje jul, förutom tva, i Sverige. Dock utan mannen som jobbar som mest just under julen. Vi har alltid firat var lilla familjejul tillsammans när jag och barnen kommer tillbaka till nyar.
Och de tva jularna som jag har firat i Nice har jag inte tyckt varit sa roliga; palmer, blatt hav, sol... det är underbart, men inte pa julen!
Och dessutom sa har min familj här nere inga speciella jultraditioner eftersom dom alla jobbar supermycket under den perioden och är jättetrötta.

Men visst kan man absolut hitta egna traditioner och trivat jättebra med det!
Kramar

ExPIAtriate sa...

Vi har ocksa skapat egna traditioner och ater kalkon med amerikanska grannar pa julafton och pa juldagen traffas alla och har knytis, med olika ratter fran respektive lander! Maken jobbar oftast och da han ar hemma brukar vi ha ett eget litet julbord for jag alskar sill och Jansson. Visst langtar jag hem efter sno, julmarknad och glogg, det ar inte detsamma med solsken men December ar en harlig manad I Dubai med svalare vader sa lite "vinterkansla" kan man anda fa!

Annika sa...

Helt rätt. Jag är julälskare av rang, som du vet. Jag har skapat så mysiga traditioner för oss de jular vi ör i USA. Sen firar vi ju både svenskt och amerikanskt. Julafton och sen juldagen.
Gillar det.
Jag tycker det var ganska lätt att skapa dessa nya traditioner.
Men, jag är glad att jag inte bor i ett varmt klimat. Skulle ha mkt svårt att fira jul under palmer och i 30 graders hetta.

Mitzie Mee sa...

Østers til ju lyder som en fantastisk idé:)