måndag, juli 15, 2013

Expat Mondays: Far och flyg!

Ja vi flyger business numera. Dealen är två hemresor om året och eftersom vårt hem finns i södra Connecticut reser vi till New York. När vi reser till Sverige bokar vi själva ekonomibiljett.

Personligen kan jag tycka att det är helt galet att bekosta just businessbiljetter till hela familjen. När jag tänker efter kan det ha att göra med avståndet, om vårt utgångsland vore i Europa - Sverige! - skulle vi kanske få vanliga ekonomibiljetter.

Som alltid varierar den här reseförmånen, alla expats kompenseras olika. När vi var expats för ett annat företag hade vi en annan deal, så trots att vi bodde i Brasilien och hade Sverige som hemland, reste jag faktiskt bara business två gånger under de fem åren, när jag flyttade dit och när jag flyttade därifrån. Har för mig att det var något med att man antingen fick en resa hem varje år i business, eller fick en summa pengar för att själv boka sin resa, vilket vi gjorde och då bokade ekonomi. Man är väl smålänning!

Vi, eller Ironman då, har ju också varit lokalanställda expats, och då har man minsann inga reseförmåner...

MEN. Vi säger till barnen att vänj er inte vid den här lyxen, för kom ihåg att when it´s over, it´s done. Som privatperson skulle jag aldrig betala det här. Dessutom kan företag deala till sig specialpriser eftersom de bokar så många resor.


5 kommentarer:

Martina sa...

Det är väl bara att njuta och tacka och ta emot sa länge det varar!
Alla jobb har ju sina för-och nackdelar.
Kramar

Desiree sa...

Underbart att få kunna flyga business. Det gör en enorm skillnad kan jag tänka mig. Vi är förvisso expats ser jag det som men med lokal anställning här så ingår inga flygbiljetter alls hem så då får det bli det mest prisvärda flyget. Inser precis att jag inte flygit business någonsin under mitt vuxna liv men hoppas på att få chansen någon gång.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Njut medans det varar. Gillar business vid långflygningar men priserna är ju galna....det blir ekonomi numera.

Eva sa...

Är det inte lite sjukt att man som svensk nästan ska behöva ursäkta sig för att man flyger business?

Jag har aldrig varit så lyckligt lottad men skulle inte tacka nej direkt :-)

eastcoastmom sa...

Martina: Just det, allt har för- och nackdelar. Men business är verkligen toppen!

Desiree: Jo det är ju långflygningarna man gärna vill ha mer komfort på...

Lotta: Vi njuter. Tills vi betalar själva.

Eva: Ja jo... Men vi tackar inte nej!!!