torsdag, juni 06, 2013

Let´s do a Torsdagslista

Plugg och mera plugg. Barnen är vid ganska gott mod ändå. Jag har instiftat nya läggtider den här veckan, en halvtimme tidigare. Kommer vara likadant nästa vecka, när de har sina finals. Det är viktigt att kidsen inte är sömniga och att de äter ordentligt. Mer än så kan jag inte göra. Jo jag har förhört en del också, latin, chemistry, french...

Tjejer och kompisar. Jag förstår bara inte varför tjejer, en del i alla fall, ska tjafsa så. När de egentligen är bästa vänner. Hela förra veckan var Dotterns fyrklöver plötsligt uppdelad i två, en tjejkompis blev sur över något, de andra förstod inte varför, snart hade ändå den sura tjejen en kompis på sin sida och jag fick rapporter varje dag efter skolan om vad den och den sa och gjorde. Smågrejer. Bara tjafs. Typiskt tjejer i den här åldern enligt min erfarenhet. Med Sonen och hans kompisar är det alltid raka rör. No problems.

6 juni. Svenska nationaldagen firar vi med rulltårtsbakelse, jag har bakat och med grädde och jordgubbar på toppen blir det gott. Det verkar som om svenskar i Sverige inte riktigt vet vad de ska göra av nationaldagen. De sneglar på Norge och tycker att det borde firas med stora parader och nationaldräkt. Men jag tycker tvärtom, att man ska fira mera lågmält och passa på att njuta av den svenska försommaren. Grilla med vänner. Äta jordgubbstårta. Eller kanske göra en riktigt smarrig smörgårstårta. Något som känns svenskt!

Ironman hemma. Ordningen är återställd. Dessutom bra för matteplugg, jag är totalkass där.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, fin blogg. Hva gjør dere i spania?

Susanne sa...

Tror att det är hormoner som gör att tjejer i den åldern tjafsar som de gör. Det håller på ett tag!
Jag ska nog härmas och baka en rulltårta till killarna här. För att fira och för att det var så länge sen jag gjorde en.

Marina sa...

Hjälp vad gott det lät...smörgastarta!!! Det maste jag övertyga sambon om att han borde laga, he, he...

"Älskling, det var länge sedan du testade att laga nagot typiskt svenskt. Varför inte testa med en smörgastarta."

Fast det kommer nog inte funka, han tycker att denna rätt är bland det mest absurda han har sett i Sverige...

eastcoastmom sa...

Anonym: Välkommen hit! och tack. Vi bor i Spanien sen nåt år för att Ironman/Maken fick jobb här.

Susanne: Älskar rulltårta!

Marina: Smörgåstårta är gott för att man äter det så sällan!

Hanna sa...

Känner tyvärr alltför väl igen det där tjejtjafset. Verkligen urtrist, och tydligen en global företeelse....

Rulltårta lät ju som en höjdaridé! Och smörgåstårta med för den delen. Men jag åker ju till Sverige om en vecka, så jag kan ju frossa på plats! :)

Annie sa...

Oh, det där tjejtjafset känner jag igen. Periodvis får jag av dottern rapporter som är åtminstone lika "intressanta" som vilken tv-såpopera som helst ;-)

Hmmm, bland det första jag ska göra när jag landar i Sverige om några veckor är nog att köpa mig en bit smörgåstårta :-D

Annika sa...

Ja, man har ju inget stort att fira i Sve heller, som frigörelse, eller fred etc.
SÅ om man nu ska ha en nationadag behöver man inte snegla på Norge, eller USA.
Kör på lågmält utan parader och kungligheter.
Den sanna nationaldagen är ju midsommaren iaf. Inget kan vara svenskare.
Ja, tjejer tjafsar ibland. OCh jag förklarar för K att det är så det är, tyvärr.
Men att det alltid ordnar upp sig.
Det var värst i Middle School. Nu tycker jag det är lite tjafs.