måndag, juni 17, 2013

Expatlife: Vad är en expat, egentligen?

Expat, egentligen en förkortning av expatriate, är en person som för en tid eller för alltid lever i ett annat land än där personen är uppväxt. Precis som man hör på ordet som har sitt ursprung i latin, ex betyder utanför och patria som betyder fosterland.

Numera har betydelsen ändrats något, till att betyda en person som jobbar i ett annat land på uppdrag av ett företag. Som expat kommer ofta, men inte alltid, fördelar som någon betald hemresa varje år, hyra av bostad och att barnens skolavgift betalas. Om man som expat flyttar till länder som anses farliga kan man få hardship, extra betalt.

Allt det här fungerar olika beroende på företagets villkor.

De flesta företag har som policy att anställda bara kan vara expats på samma plats i ett visst antal år, om den anställde sedan vill stanna på just den platsen blir anställningen istället lokal, man blir local.

Självklart finns det de som flyttar till ett annat land utan hjälp av ett företag. Som själva söker jobb i ett annat land. Som fixar med flytt själva. Allt själva. Inom EU finns ju knappt några hinder. Eller som flyttar för kärlekens skull. Men alla är expats. Egentligen.

Och det här med expats är intressant tycker jag, som ju igen är expat efter att ha varit local i många år. Det mesta är samma, man är någon som inte bor i sitt ursprungsland, någon som av fri vilja flyttat. Same same only different.

Så, nu kör jag igång med Expat Mondays här på bloggen.

Bara för att.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett härligt liv att få möjlighet att lära känna nya människor, nya kulturer mm. Hur länge stannar ni på varje plats? Hinner ni lära er språket - som nu spanska? Engelska är ju inget problem men nya språk tar ju längre tid. Barnen antar jag är flerspråkiga redan.

Ha en fin dag. Själv åker vi till NY idag på em för att spendera några dagar i den häftigaste staden på jordklotet.
/Yvonne

Annika sa...

Jag ser mig inte som expat, är ingen sådan.
Jag är bofast, och tänker stanna här.
Fast, kanske jag är expat iallafall på ett plan? Det ursprungliga planet.
Åtminstone ska vi inte flytta, eller byta land, vad jag vet :-)
MEN jag känner väldigt många expats :-)
Ska bli roligt med dina expat-måndagar på bloggen.
Kanske ngt att ta efter ;-)

eastcoastmom sa...

Yvonne: Vi har stannat mellan 2.5 och 5 år på de platser vi varit expats, i USA som locals var vi 7.5 år. Det låter som ett glassigt liv och det är det i vissa aspekter, på andra sätt inte det minsta!

Annika: Nä du är ju local såklart. Vi har ju varit båda. Tänkte det kunde vara kul att skriva och filosofera om både expats och local, det är mycket som är lika, en del olika. Jag tänker mig Expat Mondays i den vidare, ursprungliga, bemärkelsen! Kul om fler hakar på!

ExPIAtriate sa...

Intressant! Jag kanner mig fortfarande som expat och jag tror att Dubai som sadant gor att man aldrig kan kanna sig "local", det ar formodligen enklare I USA och Europa kanske? Men vi hoppas pa att stanna har ett tag till, I September har vi bott I Dubai 5 ar!

eastcoastmom sa...

Expat wife: Kan tänka mig att Dubai har den inverkan. Å andra sidan är ju det mesta sig likt med att vara local eller expat, same same helt enkelt.

Martina sa...

Later väldigt intressant med expat mondays! Självklart är man ju berörd när man själv är en expat. För som du säger, det finns ju manga olika expats. Jag har ju bott i Frankrike i 16 ar nu och har inga som helst planer pa att flytta, sa jag är väl kanske nagon blandning av expat/local numera?! Pa flera sätt känns det ju som att man är lite av en expat när man är "hemma" i Sverige!
Anyway, jag ser fram emot att följa dina expat mondays!
Kramar

Desiree sa...

Jag ser mig själv som expat och det är något jag upptäckt att jag trivs väldigt bra med just nu iallafall. Älskar livet som expat. Superkul nytt tema som du drar igång här. Ser verkligen fram emot att följa dina expat teman som kommer framöver.
Kram!

Saltistjejen sa...

Vad kul och intressant med dina expat Mondays!!
Och själv känner jag ju att det ändå är en rätt stor skillnad på att kunna ta sig ut i världen med ett företag i ryggen jämfört med att fixa allt själv. Inte just i upplevelsen av att vara på nytt ställe och möta nya kulturer etc, men kanske i att man som "icke-företags-expat" inte har riktigt samma trygghet vad gäller mycket. Bara det att t ex få minst en hemresa om året betald. Eller vissa andra förmåner som en del expats har, som t ex betald flytt/hemflytt, fixande med visum etc. Jag vet inte om detta gäller alla såklart, men de expats jag har träffat har haft en liten annan inställning till det "nya livet" på grund av just de här sakerna jämfört med oss som flyttade helt på egen hand. Fick fixa jobbintervjuer och arbete själva. Betala själva flytten (för vår del flyttade vi ju enbart med varsina två resväskor eftersom det annars skulle blivit för dyrt) och alla resor till och från Sverige. Å andra sidan har vi ju inget "jobbtvång" vad gäller hur länge vi får/måste stanna utan vi har ju kunnat förlänga vår tid här. Till slut var det ju våra visumstatusar som satte stopp, men vi lyckades ju få Grönt Kort innan dess vilket var fantastiskt eftersom det gjorde att vi helt och fullt nu kan bestämma över om vi vill stanna.
Kram!!

eastcoastmom sa...

Det finns många olika sorters expats och massor beröringspunkter. Det finns massor med fördelar att vara företags-expat/utsänd men allt är inte perfekt!

Emma sa...

Jag hänger på! I den ursprungliga betydelsen har jag väl varit expat väldigt länge. Men i Barcelona där jag levde så länge, pratade bägge språken, drev företag och tillslut fick barn var det svårt att identifiera sig med expat-känslan. Här i Montreal är det väl en slags blandning. Min I doktorerar ju här men jobbar också - vi får inga resor betalda eller så, inte automatiskt i alla fall, och har bara tillfälligt visum. Nu flyttar vi till Frankrike till hösten helt på eget bevåg utan hjälp ifrån någon. Han kommer dock att kunna fortsÄtta att jobba för det kanadensiska universitet och jag frilansar numera på mer stadig basis så vi kan välja lite var vi vill vara. Eftersom vi kommer från olika länder måste minst en av oss alltid vara "expat". Visst hade det varit skönt att få hjälp med allt tjafs en sådan här flytt innebär. Vi har sonderat företag för att skeppa vårt bohag över Atlanten t.ex. -vilken grej. Men vi hittar vägar. Stora företag slösar enorma pengar på de överpriser man betalar för exempelvis en flytt om man inte bryr sig om prispress. Vi har kommit ned till en summa som är 10% av ursprungserbjudandet!

Ja...jag är mitt inne i den här flytten just NU så det är därför jag snöar in på just dessa detaljer. Gläder mig åt Expat Mondays! Jag är på!

eastcoastmom sa...

Kul att du hänger på!