lördag, juni 01, 2013

El Club Allard

För några veckor sen bokade Ironman bord på en värstingrestaurang här i Madrid, El Club Allard. Det är en sån där restaurang man inte spontant kan få bord på, nä man måste boka några veckor i förväg.

Igår kväll var det dags. Vi hade bord klockan 21, just då restaurangen öppnade för kvällen. Menyn var utformad så att man kunde välja mellan tre olika avsmakningsmenyer, och alla vid bordet måste ta samma meny. Vi valde menyn Seduction, den bestod av 14 olika rätter. Jag skojar inte. Men rätterna var små små, anpassade så att man skulle kunna äta allt. Det började med delikata snacks, sen flera förrätter, soppa, två huvudrätter, pre-dessert, två desserter och sist minikakor till kaffet.

Oh. My. God.

Jag tror det här var det bästa jag nånsin ätit. Dessutom var presentationerna helt outstanding. Några exempel:

Det här är Caviar Leaf, det vita bladet var nån slags smaksatt oblat, man åt det hela som en taco.
Och så kötträtten, Suckling Lamb Shoulder With Tandoori Crumble.
Pre-desserten var läskande, eller vad sägs om Bloom´s Gin Tonic And Strawberry.
Första desserten, jag var helt säker på att den där snäckan på sidan var en riktig mussla. Men nej, den var av vit choklad. Allt gick att äta. Allt var otroligt gott. Desserten kallades The Fishbowl. Ni ser ju varför.


Andra desserten såg ut precis som ett ägg, också inuti. Skalet var choklad, det vita nån slags kokoscreme och gulan var gjord av mangosås. Kreationen hette Poché Egg och vad gudomligt god.

Nu är bara frågan hur vi ska kunna återskapa den här menyn här hemma...

9 kommentarer:

Marina sa...

Wow! Nästa restaurang pa min lista!!!

eastcoastmom sa...

la Madrilena: Inte billigt, men egentligen inte så dyrt heller tyckte vi. En fantastisk upplevelse!

Charlie sa ... sa...

FANTASTISKT! Det ser helt underbart ut. Vad roligt att få äta så här...ja, vilken upplevelse!

Annie sa...

Men. Så. Totalt. Underbart.
Och så har jag lärt mig ett nytt ord. Pre-dessert, minsann! :-D

eastcoastmom sa...

Lotta: Jag var tveksam innan, men attans vad bra det var!

Annie: Underbart är ordet.

Anette Ryan sa...

Mmm det där såg ju inte helt fel ut. Tur att det var små rätter. Vet att jag en gång var på ett ställe i Portugal där det var sju eller nio rätter och man blev sååå mätt. Kan inte minnas att det var extremt små.
Lyckliga dig!
Sedan såg jag det där med kalas. Jag gillar framförhållning också. Det gäller oftast här också, runt två veckor är vanligast och med RSVP någon dag innan. Man vill ju gärna veta hur många godispåsar man måste göra!
Kram Anette
PS Här är ingen "lyxmat" utan vi äter falukorv så det kommer ur öronen. Har bara stekt den inte ens hunnit med att göra stroganoff ännu. Får köpa mer.

Anonym sa...

My god vad lovely! Påminner mig om NOMA i Köpenhamn.
Kram från Frankrike

Anne sa...

Åh, vad spännande och gott det låter. DIT skulle jag gärna gå, en upplevelse. Först när jag läste 14 rätter tänkte jag direkt hur kommer det där funk,även med små rätter... men sen läste jag några rader till och vidare, såg du skrev det funkade utmärkt och att rätterna var så små det gick bra.

Upplägget påminner om den den avsmaksningsmenyn Desiree berättade om att de gjort i Stockholm.

Anna-Lena McGrath sa...

Men herregud så gott!!! Vilken presentation...Jag ÄLSKAR när man får små rätter och flera olika istället. Du som bott i USA vet ju att här får jättepotioner och man blir nästan mätt bara man ser dem och glöm förrätt eller dessert...Alldeles FÖR stora portioner.
Kram,