torsdag, maj 09, 2013

Några stockholmsnoteringar

Eftersom vi var i Stockholm förra veckan kör jag på en lista om sånt jag noterade där:

Så många handsfree. Det var vansinnigt vad många som går omkring och pratar i mobil via olika typer av handsfree, särskilt in-ear hörlurar. Överallt folk som pratar. Hela tiden. Den tysta svensken finns inte längre.

Utbudet i matbutiker. Det märks att svenskar lagar mycket och exotisk mat hemma. Himmel! vilket utbud det är i affärerna. Här i Madrid är frukt och grönt fantastiskt, men sen ligger spanska matbutiker i lä rejält, i förhållande till de svenska. Och amerikanska Whole Foods, såklart, som är mathimlen på jorden.

Trendiga 65-åringar. Å ena sidan kan jag tycka att det är klart alla ska klä sig som de vill. Men å andra sidan blir det nästan tragiskt när man ser män som definitivt passerat 60 släntra över Östermalmstorg i coola sönderslitna, ganska snäva jeans, tröja från Abercrombie och Converse, självklart med messengerväska, inte portfölj. Eller kulturtanter i samma ålder från topp till tå i Odd Molly. Oh Boy... saknade de spanska damerna och herrarna här i vår del av Madrid som är så otroligt snyggt klädda i klassiskt mode, utan att se trista ut.

Cykla till jobbet. Många av våra vänner cyklar till jobbet, och de bor ändå inte inom tullarna, men tillräckligt nära. Härligt såklart när vädret tillåter.

Svenska skolan. Pratade en del skola med vänner i Sverige, intressant. Stressen över betyg och arbetsbörda verkar komma på gymnasiet i svenska skolan. Jag säger inte att det är dåligt, bara annorlunda mot vad vi upplevt i den amerikanska skolan och internationella brittiska skolan, där ganska höga krav kommer betydligt tidigare och gradvis. Jo fast jag gillar ju verkligen de skolsystem barnen och vi har erfarenhet av utomlands, det verkar helt klart passa våra kids. (svensk skola av idag har vi ju ingen erfarenhet av)

• Kändisspan: jag såg både Tommy Berggren på en restaurang och Michael Bindefeld i Östermalmshallen.

7 kommentarer:

Anne sa...

Åh, jag är svag för såna här listor och iakttagelser. Kul läsning, verkligen!!!

Det där med svenska skolan och kraven, förstår det blir press och stress på gymnasiet om man under en massa herrans år innan inte haft betyg, krav och press. Enligt det jag hittills sett (fastän jag själv inte har skolbarn) så är press, betyg och krav ändå rätt odramatiskt i USA. Kidsen är vana med det från början, ingen big deal utan en del av vardagen. Precis som du så väl vet.

Jag måste säga jag har svårt för upplägget och tänket i svenska skolan. Det finns mycket pósitivt i Sverige, MASSOR, men om det är nåt jag kritisk till så är det hur skolan numera ser ut. Och ärligt talat så är svenska skolan inte intressant för mig att sätta mitt barn i, skulle vi flytta hem skulle tanken på svenska skolan kunna vara lite av en dealbreaker och avgöra att vi valde inte flytta.
Visst, jag har ingen direkt erfarenhet mer men det jag hör av folk jag känner är inte direkt inspirerande eller förtroendeingivande.
Den amerikanska publika (kan man säga så eller är det svengelska och dålig direkt översättning) skolan har ju sina brister och det är ju på många håll sorgligt att se hur usel skolan kan vara i vissa områden och ständiga budgetnedskärningar osv osv men går man i en bra sån skola tycker jag den amerikanska skolans kultur, värderingar, arbetssätt, tillvägagångssätt och system vad gäller betyg, upplägg osv är mycket bättre.

Det där med modet är alltid så himla intressant spionera på då man åker "hem". Det tar inte länge förrän man fattar vad som är trendigt och inne just då.

Cykla och hur många som gör det, så coolt och häftigt.
Många gör ju det oavsett väder (mer eller mindre), riktiga vikingar :)



eastcoastmom sa...

Anne: Vi blir också ganska skraja när vi hör om svenska skolan! Dessutom hör vi till ett skoldistrikt i USA som är top 300, av ca 22.000 publika skolor i hela USA... Känns bra. Vi ska tillbaka dit är planen.

Martina sa...

Visst är det lustigt hur mycket man noterar och iakttar när man är "hemma" i Sverige?! Och manga skillnader, bade positiva och negativa, hittar man.
Kramar

Desiree sa...

Jättekul med dessa iaktagelser. Håller helt med Anne där att jag tycker det är spännande att se vad andra expats ser när de kommer "hem". Håller verkligen med om att ALLA hela tiden verkar uppkopplade på sina mobiler med prat och med annat. Svenska skolan verkar ha gått utför ganska mycket sedan man själv gick i skolan. Jag är övertygad om att dina barn har en bättre kvalité på skolan både i Madrid och i USA.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Vad roligt att läsa!

Jag såg också Tommy sist ;)

Trevlig weekend

xx

Annika sa...

Svenska skolan är ju på dekis på det hela taget, tyvärr.
Universitetslektorer och andra är ju djupt bekymrade över kunskapen hos eleverna de går ut skolan.
Hemskt.
Där har Sverige ngt de absolut måste ta itu med. SIN SKOLA.
Jag har skrivit mkt om det själv, och du vet var jag står.
De har Finland till öster, ta efter dem! DE har ett av världens bästa skolsystem.
Jag är så tacksam över att bo i en kommun där public schools tillhör de bästa i riket (precis som ni i CT). Kan inte klaga på mkt med skolan här.

Pensiosar ja...
Jag brukar säga att sverige har världens snyggaste pensios.
Men när jag läser ditt inlägg kan jag nog hålla med dig också.
Det är väl trendrädslan som går igenom där också.

Härligt med cyklister!!
Slås också av det då jag är hemma.


Hanna sa...

INtressanta iakttagelser - inte minst om poppiga pensionärer! :) Jag ska stanna en längre period i Sverige i sommar (och en bit in på hösten) och det ska bli väldigt spännande att vara tillbaka och med stor sannolikhet se saker som jag inte sett/tänkt på förut.

Skolan är ett sorgligt kapitel tycker jag. Tycker som någon här ovan skrev att det väger tungt emot en återflytt, tyvärr.