torsdag, april 18, 2013

Lista, lista, lista...

Skolresor. Idag har vi betalat skolresor som barnen ska göra i vår, resor som ingår i undervisningen. Dotterns årskurs ska till Merida i slutet av maj, och Sonens årskurs ska till Barcelona i slutet av terminen. Bara att betala och se glad ut, typ.

Sommarvärme fortfarande. Nu har vi sommartäcken i sängarna. Trots att det blir lite svalare framåt, sköna 20 grader tror jag. Å andra sidan är ju värmen torr här i Madrid, bara man håller sig till skugga är hettan egentligen inget stort problem.

Teater och latin. Studenterna i årskurs 9, alltså Sonen och hans kursare, har repeterat en pjäs som handlar om romarriket. Pjäsen är på engelska men ämnet är latin. Först tyckte jag att det var knasigt att de hade latin som ämne men nu ser jag nyttan av det, för det kommer igen på så många språk. Inte bara latinska språk. Dessutom ingår romerska rikets historia, där finns ju hur mycket som helst att lära.

Vårtrött. Redan. Eller egentligen är jag och barnen nog skoltrötta helt enkelt och det är över två månader kvar till avslutning. Jag är less på det mesta faktiskt. Usch fy och blä.

4 kommentarer:

Marina sa...

Det där med latin är något jag funderar på att läsa varje år, men det blir liksom aldrig av... Men någon gång ska jag, för jag tror det kan vara himla intressant!

Desiree sa...

Jag skulle nog hellre betala rakt av för skolutflykter än att tvingas sälja en massa saker eller engagera sig i olika aktiviteter som ska dra in pengar. Om det rör sig om någon resa per termin skulle det kännas ok.
Åh jag tycker är våren är bland den bästa tiden på året. Det är då jag känner att jag vaknar och får nya krafter. Höst och vinter blir jag betydligt mer trött av och på. Men små svackor har vi alla ibland. Jag hoppas du snart känner dig piggare.
Kram!

Anonym sa...

Vår son ska på en superhärlig resa med multisport och glaciärutflykt och allt, men en 700€ får man snällt punga ut med...men det kommer ju att bli lovely!
Angående läggtiderna...här är det samma. Alla äter typ 20.30 och sen efter det är det läggdags, även för 5-åringarna. Lite tokigt alltså.
Kram och trevlig helg!!1

Annika sa...

JAG med, jag betalar hellre än har tusen basarer eller bake sales.
Skön värme ni har. Det behöver inte vara varmare egentligen.
Jag börjar också se fram emot skolavslutningen i juni, att slippa gå upp så förbannat tidigt, att K ska få slippa läxor och uppdrag och annat.
Pressen detta jr år. Det ska bli skönt med sommarlov, 2 mån kvar....