lördag, december 01, 2012

Making glögg

Recept på glögg:

1 dl vodka
Kardemumma, 40 korn (de små kornen som finns inuti kardemummakärnorna)
Kryddnejlikor, 20 stycken
Pomeransskal, 1 styck (dela en apelsin i åtta delar, torka skalet)
Kanelstång, 5 mindre bitar
Ingefära, 1 bit torkad ingefära

Lägg kryddorna i vodkan. Låt ligga ett dygn. Sila bort kryddorna - spara dem, kan användas en gång till! - i en kastrull blanda den kryddade vodkan med:
1 tsk vaniljsocker
1.5-2 dl socker, beror på hur söt glögg man vill ha, börja med lilla mängden
1 flaska rödvin.

Värm tills sockret smält och glöggen är het.

Enkelt och gott och juligt.

4 kommentarer:

Martina sa...

Har aldrig gjort egen glögg nagon gang. Men jag kanske ska testa det nu?!
Kram

Hanna sa...

Åh, tack!! Har heller aldrig gjort glögg förut, men det här ska jag definitivt testa!

Annika sa...

KUL med ditt recept.
Ska nog testa det bara för att prova ngt annorlunda n mitt recept. Lägger ut mitt på bloggen imorrn :-)
Blir nyfiken på ditt!!

Taina sa...

TACK! Har testat Annikas. Saltis recept har jag också på gång. Det här ska jag definitivt testa.