tisdag, september 08, 2009

Politik på grundskolenivå

President Obama talade till alla amerikanska studenter och skolbarn idag. Vi fick ett mail förra veckan från Mr Skoldirektör i stan om att lärarna uppmuntrades att låta barnen se och höra Presidenten tala.

Idag ville inte Dottern gå till skolan, för en av hennes bästa kompisar skulle vara hemma från skolan idag. Anledning: att barnen skulle se presidenttalet. Jag vet sen tidigare att det här är en familj som röstade republikanskt, på McCain.

Men politik är en sak och barns lek något annat.

Problemet är att den här tjejen verkar säga en del saker till Dottern som får mig att tveka... En hel del för konservativt för mig. Vi försöker verkligen att vara öppna vad gäller politik, åsikter, religion, ja sånt som jag hoppas barnen själva ska bilda sig en uppfattning om. Inte bara tycka som mamma och pappa.

Åttaåringar är mycket lättpåverkade. Helt klart. Och tyvärr.

Det oroar mig lite.

2 kommentarer:

Victoria sa...

Vi fick en lapp hem som man skulle skriva på och skicka tillbaka om man inte ville att barnen skulle se talet. Helt otroligt! Jag blir arg bara jag tänker på det.

Jenny sa...

Tycker att det låter som rent och skärt skolk; talet varade i 20 minuter och alla republikaner som gormat om att det tog tid från skolarbetet - Hur går då det ihop med att missa en hel skoldag!? Kram!