måndag, februari 09, 2009

Men det är ett fritt land

Sonen ville höra något annat än Nickelback i bilen. Jag valde en cd med Dixie Chicks, och spelade låten Not Ready to Make Nice. Ganska speciell musik, men en av mina absoluta favoriter.

Det är en mycket stark låt och jag ville förklara för Sonen historien bakom texten, vad Dixie Chicks sjöng om. (sångerskan gjorde ett uttalande om Bush precis innan USA startade kriget i Irak, hon sa att hon skämdes över att vara från texas precis som presidenten, det startade en osannolik backlash mot Dixie Chicks, för man fick tydligen inte säga vad de sa, kritisera presidenten, speciellt om man var ett countryband)

När jag förklarat länge frågade jag Sonen om han förstod, vad jag menade och vad Dixie Chicks gjort eller inte gjort:

- But mom, sa han, it´s the land of the free. We have free speech. They can say what they want.

Tänk. Jag blev så otroligt stolt över honom just då. Han hade förstått allt och mer därtill.

(känner du inte till låten? klicka på länken ovan och se och hör den.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar hela den skivan. har du sett filmen "Shut up and sing". Om inte hyr den!

eastcoastmom sa...

Gillade också filmen, lite skrämmande tycker jag att folk kan bli så hatiska.