torsdag, oktober 16, 2008

Nybakt bröd

Ahhh, nu doftar det nybakat bröd härhemma. Bakade ett formbröd och en massa frallor, tog lite grovt mjöl också, men inte så mycket att barnen vägrar äta det. Hoppas jag.

Provsmakade just en fralla, finns det nåt godare än hembakt varmt bröd med smältande smör? Jag vet att Maken kommer avguda mig ikväll, han älskar hembakt bröd.

Jämförde för skojs skull ingredienserna i ett normalt köpbröd med det jag just bakade. Skrämmande vad många ingredienser bagerierna använder när allt man behöver är: mjöl, vatten, jäst, lite olja, salt och honung.

2 kommentarer:

Annica R sa...

Som nybliven utlandssvensk så tycker jag din blogg är jättebra att läsa. Jag & min familj flyttade till Dallas för 2,5 månad sedan. När du bakar bröd använder du amerikansk torrjäst då? Eller har du lyckats hitta färsk jäst? Den svenska torrjästen räcker ju tyvärr inte hur länge som helst :)

eastcoastmom sa...

Har alltid använt färskjäst, men nu har jag lärt mig hantera torrjäst också. Amerikanska förpackningarna är små, det går tre am förpackningar på ett svenskt jästpaket!