onsdag, januari 23, 2008

Varför äter barnen middag vid 6?

Jag kan inte för mitt liv begripa varför barn här ska äta middag klockan 18. Istället för direkt när de kommer hem från skolan. Mina barn får middag innan klockan 16, alltså direkt de kommer från skolan. Då är de vrålhungriga.

Verkligen UTSVULTNA.

Om de har kompisar med hem äter alla barn med fantastisk aptit. Klockan 16. Mammorna tycker sen att det var ju jättebra att de redan ätit middag, det kanske man skulle göra hemma, servera mat tidigare. Istället får kidsen nån löjlig snack, mellanmål, för att de ska hålla sig till middagen. När det är ordentlig mat de behöver och det illa kvickt!

Våra barn är trötta och gnälliga när de stiger av skolbussen. När de ätit middag är de glada och trevliga igen. Bara en sån sak.

3 kommentarer:

Anne sa...

Jag kan hålla med dig om att det är bra ungarna får mat ("riktig" mat) då de kommer hem och är hungriga. som du säger, sen är de på gott humör och glada igen.

De föräldrar som gör annorlunda och satsar på mellanmål istället, kanske de har gemensam familjemiddag vid 18 då alla är hemma och vill äta ihop som en familj?
Det är enda anledningen jag kan se man gör så, för att ha en gememsan stund som familj.
Här hos oss skulle det inte funka eftersom maken aldrig är hemma kl. 18 (eller ens i rimlig middagstid) så då finns det ingen anledning vänta utan istället äta direkt när man är hungrig.

Jag kommer dock ihåg från min barndom, då åt man alltid familjemiddag runt 18, helig tid och helig middag. Hela familjen var samlad och gatan var tyst och tom för alla kids i kvarteret var hemma och åt middag och man skulle inte störa. Det var mysigt och trevligt med en familjestund då alla i familjen berättade om sin dag och det var första gången man såg mamma och pappa (som jobbade dagtid).
Svunna tider...Själv kommer jag aldrig kunna ha det så pga andra tider och arbetsvillkor i vår familj.

Unknown sa...

Idén är bra men hemma hos oss sâ fungerar det inte eftersom mannen kommer hem 19.00. Mina barn äter i skolmatsalen där de fâr förrätt, varmrätt, ost/yoggi, efterrätt + bröd. Efter en sâdan mâltid sâ är de inte sâ hungriga utan fâr ett glas jos/yoggi/kaka till mellanmâl när de kommer hem efter skolan.
Amerikanska skolbarn äter väl inte ett mâl lagat mat vid lunch? I sânt fall förstâr jag att de är hungriga när de kommer hem.

Anonym sa...

Näpp, det skulle inte funka för oss heller. Vi äter våran middag tillsammans som familj, och jag jobbar heltid så det blir inte förren halv 18 eller 18, särskilt om det är jag som lagar maten. Mina barn äter en god lunch på skolan och sen blir det snacks/mellanmål efter skolan, typ.

Får dina barn inte en rejäl lunch på skolan?

Men alltså, alla familjer gör ju det som passar dem bäst.