torsdag, oktober 06, 2005

kanelbullar

Färskjästen låg i kylskåpet och retade mig: frysen är tom på hembakt, varken bullar eller bröd. Men idag passade det bra att baka kanelbullar. Så när jag och A kommit hem från matshoppingen och hon hjälp mig sätta igång en tvätt - det var hennes hjälpsamma dag idag - så satte jag en deg till kanelbullar. Det tar ju några timmar att göra, inte konstant arbete, men man måste ha koll.

Efter middagen satt jag och barnen igång att baka. De älskar att baka, särskilt sånt som är sött. En dle deg försvann ned i deras magar... men till slut hade jag faktiskt över 50 bullar. Gjorde dem utan ägg på (man penslar ju med ägg) så att barnens kusin F som kommer imorgon, fredag, kan äta bullarna. Han är allergisk mot ägg.

Barnen bjöd grannbarnen på bullar direkt från ugnen, VERKLIGEN direkt från ugnen, och det var uppskattat. Det finns nog ingen som kan motstå nybakta svenska kanelbullar.

Inga kommentarer: